Kjøpsbetingelser
Vi forbeholder oss retten til å ha feil i priser, tekst/spesifikasjoner, og at enkelte produkter og størrelser kan være utsolgt. Dette gjelder særlig salgsvarer og i store salgsperioder.
Vi forbeholder oss også retten til at enkelte produkter ikke alltid er på lager og må bestilles fra leverandør, selv om dette ikke nødvendigvis er angitt i ordrebekreftelsen eller produkttekstene. Vi vil gi deg beskjed dersom ett eller flere produkter på din ordre må bestilles fra våre leverandører.
Forbehold
Vi forbeholder oss retten til å ha feil i priser, tekst/spesifikasjoner, og at enkelte produkter og størrelser kan være utsolgt. Dette gjelder særlig salgsvarer og i store salgsperioder.
Vi forbeholder oss også retten til at enkelte produkter ikke alltid er på lager og må bestilles fra leverandør, selv om dette ikke nødvendigvis er angitt i ordrebekreftelsen eller produkttekstene. Vi vil gi deg beskjed dersom ett eller flere produkter på din ordre må bestilles fra våre leverandører.
Personopplysninger
Når du handler hos oss, lagrer vi opplysninger som for eksempel navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse. Vi trenger denne informasjonen for å kunne levere varene til deg og kontakte deg om spørsmål knyttet til din bestilling. Vi bruker personopplysningene dine til andre formål, som å sende deg informasjon om nyheter og tilbud gjennom vårt nyhetsbrev, kun med ditt samtykke. Du kan til enhver tid trekke tilbake dette samtykket.
Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett
Versjon 1.0 revidert 18. 01 2023
Innledning
- Avtalen
- Partene
- Pris
- Avtaleinngåelse
- Betaling
- Levering
- Risikoen for varen
- Angrerett
- Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og frist for å melde krav
- Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
- Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
- Garanti
- Personopplysninger
- Konfliktløsning
Dette kjøpet reguleres av de standard salgsbetingelsene for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven. Disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter og de kan finnes på lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som en begrensning av de lovbestemte rettighetene, men som en oppstilling av partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
1. AVTALEN
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, informasjonen gitt i bestillingsløsningen og eventuelle spesielle avtalt vilkår. Dersom det er motstrid mellom opplysningene, går det som er spesielt avtalt mellom partene foran, så lenge det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil også bli komplementert av relevant lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger
- Firmanavn: Mega Consulting AS
- Kontaktadresse: Breigata 12, 0187 Oslo
- E-post: post@munella.no
- Organisasjonsnummer: 927 063 905 MVA
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. pRIS
Den prisen som er oppgitt for varen og tjenestene er den totale prisen du som kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Du som kjøper skal ikke bære noen ytterligere kostnader som selger ikke har informert om før kjøpet.
4. AVTALEINNGÅELSE
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har oppstått skrive- eller tastefeil i tilbudet fra oss som selger i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i din bestilling, og den andre parten innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Mega Consulting AS forbeholder seg også retten til å kansellere din bestilling dersom ett eller flere produkter du har bestilt er utsolgt, men vi forplikter oss til å informere deg som kunde enten via e-post eller telefon så fort vi oppdager dette. Ved kansellering vil beløpet vi har reservert bli fjernet.
5. Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Dersom du som kjøper bruker kredittkort eller debetkort ved betalingen, kan vi reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen. Kortet vil bli belastet samme dag som vi sender varen.
Klarnas betalingsmetoder
Vi tilbyr følgende betalingsmetoder i samarbeid med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden. Betalingen går alltid direkte til Klarna.
- Faktura: Forfallsdatoen er 14 dager fra tidspunktet varene sendes ut. Du kan finne vilkårene for fakturaen her
- Konto: Klarna Konto er en rammekreditt fra Klarna som gir deg som forbruker muligheten til å betale dine kjøp i månedlige avdrag med 1/24 (minimum 95 NOK) av totalbeløpet.
- Du kan finne mer informasjon om Klarna Konto, samt alminnelige fakturavilkår og standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt her.
Her kan du finne mer informasjon om Klarna, og her kan du lese deres brukervilkår. Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Klarnas personvernerklæring.
6. Levering
Levering skjer når du som kjøper, eller din representant har mottatt produktet(ene).
Hvis leveringstidspunktet ikke fremgår av bestillingsløsningen, skal vi som selgere levere varen til deg som kjøper uten unødvendig opphold og senest 30 dager etter at du som kunde har bestilt. Varen skal leveres hos deg som kjøper, med mindre annet er særskilt avtalt mellom oss.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på deg som kjøper når du eller din representant har mottatt varene i henhold til punkt 6.
8. Angrerett
Unntatt fra angrerettloven, kan kjøperen angre kjøpet av varen. Kjøperen må gi selgeren melding om angreretten innen 14 dager fra fristen begynner. Fristen inkluderer alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettsskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøperen dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selgeren har unnlatt å opplyse om at kjøperen skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøperen kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon uten å miste angreretten. Dersom prøving eller testing av varen går utover det som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren skal tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager etter at selgeren får melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selgeren har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene tilbake eller til kjøperen har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Munella.no understreker at kjøperen dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen
9. FORSINKELSE OG MANGLENDE LEVERING – KJØPERENS RETTIGHETER OG FRIST FOR Å MELDE KRAV
Hvis selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke er kjøperens skyld eller på grunn av forhold på kjøperens side, kan kjøperen etter omstendighetene holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen være skriftlig (for eksempel e-post) for å kunne fremlegge bevis.
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Hvis selger ikke leverer varen til avtalt tid, skal kjøperen be om at selger leverer innen en rimelig frist. Hvis selger ikke leverer innen denne fristen, kan kjøperen kansellere kjøpet.
Kjøperen kan også kansellere kjøpet med en gang hvis selger nekter å levere varen. Det samme gjelder hvis levering til avtalt tid var viktig for at avtalen ble inngått, eller hvis kjøperen hadde informert selger om at leveringstidspunktet var viktig.
Hvis varen leveres etter fristen som kjøperen har satt eller etter leveringstidspunktet som var viktig for at avtalen ble inngått, må kravet om kansellering fremmes innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder ikke hvis selgeren kan bevise at forsinkelsen skyldtes hindringer utenfor selgers kontroll som ikke kunne forutsettes, unngås eller overvinnes på avtaletiden.
10. MANGEL VED VAREN – KJØPERENS RETTIGHETER OG REKLAMASJONSFRIST
Kjøper må gi selger beskjed om en mangel ved varen innen en rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Kjøper har alltid reklamerte i tide hvis det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Hvis varen eller deler av den skal vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Hvis varen har en mangel som ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde tilbake kjøpesummen, velge mellom å få den reparert eller levert på nytt, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selger bør skje skriftlig til post@munella.no
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller å få levert en ny ting. Selgeren kan imidlertid nekte å imøtekomme kravet hvis det er umulig eller ville koste for mye. Retting eller omlevering skal skje innen en rimelig tid. Som utgangspunkt har selgeren ikke rett til å prøve å rette mangelen mer enn to ganger.
Prisavslag
Kjøperen kan kreve et passende prisavslag dersom selgeren ikke retter eller omleverer varen. Dette betyr at forholdet mellom reduksjonen i prisen og den avtalte prisen tilsvarer forholdet mellom verdien av varen med mangel og verdien i henhold til avtalen. Hvis det er spesielle grunner, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Hvis varen ikke blir reparert eller erstattet, kan kjøperen også avslutte kjøpet når mangelen ikke er ubetydelig.
11. SELGERENS RETTIGHETER VED KJØPERENS MISLIGHOLD
Kjøperen må betale eller overholde andre plikter etter avtalen eller loven, hvis ikke kan selgeren, i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9, etter omstendighetene beholde varen, kreve at avtalen blir oppfylt, heve avtalen og kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr for uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan kreve at kjøperen betaler kjøpesummen for varen, selv om varen ikke er levert. Selger mister imidlertid sin rett til å fremme kravet hvis han venter for lenge med å gjøre dette.
Heving
Selgeren kan si opp avtalen hvis kjøperen ikke betaler til tiden eller ikke oppfyller andre viktige plikter etter avtalen. Selgeren kan ikke si opp avtalen hvis kjøperen har betalt hele kjøpesummen. Hvis selgeren setter en rimelig frist for å betale og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selgeren si opp avtalen.
Renter ved forsinket betaling/inkasso gebyr
Hvis kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren, etter å ha gitt varsel, sende kravet til inkasso. Kjøperen kan da bli ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Kjøperen som unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste med et gebyr. Dette gebyret skal dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere som er under 18 år.
12. GARANTI
Selgeren eller produsenten gir garanti som gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter loven. Garantien innebærer ingen begrensninger i kjøperens rett til å klage og kreve ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.
13. PERSONOPPLYSNINGER
Selger er ansvarlig for behandlingen av innsamlede personopplysninger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i samsvar med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysningene som er nødvendige for å oppfylle forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli gitt videre til andre hvis det er nødvendig for at selger skal gjennomføre avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfeller.
14. KONFLIKTLØSNING
Retter kjøperen en klage innen rimelig tid i henhold til punkt 9 og 10. Partene skal prøve å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen kontakte Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet kan nås på telefon 23 40 05 00 eller på forbrukerradet.no.